חוק הספאם וכיצד ניתן להתגבר עליו
- David Padwa
- 21 ביולי
- זמן קריאה 2 דקות
הקדמה
עסקים רבים מחפשים דרכים לצבור לידים ולשווק את עצמם באמצעות פניות ללקוחות פוטנציאליים. אלא שפעולות שיווקיות רבות נמנעות בגלל חוק הספאם, שהוא הכינוי המקובל לסעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982.
למרות הקושי, קיימות דרכים חוקיות שעדיין מאפשרות לפנות ללקוחות חדשים. במאמר הזה נציג שתיים מהן: פנייה פרטנית ופנייה עסקית.
מה אומר חוק הספאם
חוק הספאם נועד להגן על הציבור מהודעות פרסומת לא רצויות, ואוסר על משלוח "דבר פרסומת" באופן מסחרי וללא הסכמה מפורשת מראש של הנמען.
העבירה על החוק מקנה לנמען זכות לתבוע עד אלף שקלים לכל דבר פרסומת, גם ללא הוכחת נזק. כאשר נשלחות הודעות רבות לקבוצת נמענים, ייתכן גם שהעניין יוביל לתובענה ייצוגית ולתשלום פיצויים משמעותיים בהיקף שלפעמים עולה על מיליון ש"ח.
הדרך הבטוחה: הסכמה מראש
הדרך הבטוחה ביותר לפעול לפי החוק היא קבלת הסכמה מראש לשליחת דברי פרסומת. דרך נפוצה לעשות זאת היא למשל באמצעות תיבת סימון המאשרת קבלת דברי פרסומת בטופס מקוון או כחלק מהליך התקשרות.
עם זאת, הסכמה כזו רלוונטית רק למי שכבר יצר קשר עם העסק שלכם. היא אינה מתאימה לגיוס לידים חדשים. לכן יש לבחון גם דרכים אחרות לפנות ללקוחות פוטנציאליים.
פנייה עסקית חד פעמית
לחוק הספאם יש חריג שמאפשר לשלוח פנייה חד פעמית לעסק, כאשר מדובר בהצעה לקבל דברי פרסומת.
אם קהל היעד שלכם הוא בעלי עסקים, מותר לפנות אליהם פעם אחת בלבד בהודעה שבה תציעו להם להצטרף לרשימת התפוצה שלכם, לקבל מכם עדכונים, או לשמוע על השירותים שאתם מספקים.
עם זאת, חשוב להקפיד שההודעה לא תהפוך לפרסומת עצמה. בית המשפט העליון פסק כי ניצול של החריג הזה לצורך שליחת פרסומת במסווה של הצעה לקבל דברי פרסומת מהווה הפרה של החוק. לכן, גם כאשר מותר להציג את עצמכם בקצרה, חשוב להדגיש שהמטרה העיקרית של ההודעה היא להציע קבלת דברי פרסומת בעתיד.
פנייה פרטנית ואישית
חוק הספאם מגדיר "דבר פרסומת" כמסר שהופץ באופן מסחרי. לעומת זאת, מסרים שהתוכן שלהם או אופן ההפצה שלהם אינו מסחרי אלא אישי, אינם נחשבים כדבר פרסומת לפי החוק.
אם יש לכם בעלי עסקים שאתם מכירים ומעוניינים להציע להם שיתוף פעולה, אפשר לשלוח להם הודעה אישית. כל עוד מדובר בפנייה אישית ומותאמת, החוק לא מגביל אתכם.
כדי שהודעה תיחשב לפנייה אישית עליה להיות מנוסחת בהתאמה לנמען ולא בתבנית קבועה. מומלץ להתייחס בה לנושאים ייחודיים למקבל, ולא להסתפק בציון שמו. ניתן לשלב גרפיקות או תכנים פרסומיים, כל עוד המסר המרכזי נשאר אישי ונשלח באמצעי פרטי ולא בפלטפורמה שיווקית.
סיכום
חוק הספאם מציב מגבלות משמעותיות על שיווק לעסקים, אך הוא אינו חוסם את האפשרות לפנות ללקוחות חדשים באופן חוקי. שתי דרכים מרכזיות לכך הן פנייה חד פעמית לעסקים לפי החריג שבחוק, או פנייה אישית וממוקדת שאינה נחשבת לדבר פרסומת.
כמובן, כל מקרה צריך להיבחן לגופו. לעיתים פרטים קטנים בניסוח או בצורת ההפצה עשויים לשנות את המסקנה המשפטית. כל האמור לעיל אינו ייעוץ פרטני אלא כללי אצבע המסייעים להבין את המותר והאסור על פי החוק. משרדנו מלווה בעלי עסקים בשאלות הנוגעות לשיווק, חוזים ותקשורת עם לקוחות. אם יש לכם שאלות פרטניות בתחום זה או בכל תחומי העיסוק שלנו נשמח לסייע גם לכם – מוזמנים ליצור קשר.
