משלוח ברכות שנה טובה ללקוחות: היבטים משפטיים שכדאי לדעת
- David Padwa
- 26 בספט׳ 2024
- זמן קריאה 3 דקות
הקדמה
מדי שנה, עם התקרב ראש השנה, עסקים רבים שולחים ברכות לשנה החדשה ללקוחותיהם. זהו מנהג מקובל, אך טמונה בו בעייתיות משפטית מצד חוק הספאם (כינויו המקובל של סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982).
במאמר זה נבחן את ההיבטים המשפטיים של משלוח ברכות ללקוחות ונציע דרכים להימנע מבעיות אפשריות.
חוק הספאם
חוק הספאם נועד להגן על הציבור מפני הודעות פרסומת לא רצויות. באופן כללי, החוק אוסר על משלוח "דבר פרסומת" ללא הסכמה מפורשת מראש של הנמען ומאפשר לצרכנים שקיבלו דברי פרסומת כאלה בניגוד לרצונם לתבוע עד 1,000 ₪ לכל דבר פרסומת ללא הוכחת נזק.
יחד עם זאת, אנחנו רואים בעלי עסקים רבים ששולחים איחולים כמו ברכת שנה טובה, חג שמח ומזל טוב לפני החגים ולקראת ימי הולדת של לקוחות. האם איחולים אלה נחשבים ל"דבר פרסומת" הפסולים לפי חוק הספאם?
הפסיקה בנושא זה אינה חד-משמעית. ישנם מקרים בהם ברכת שנה טובה נחשבה לאיחול לגיטימי, ובמקרים אחרים בהם היא נתפסה כעידוד לצרכנות ולכן נכנסה תחת הגדרת "דבר פרסומת". עם זאת, ניתן להסיק מפסקי הדין בתחום מספר עקרונות.
פסק הדין המנחה הוא רע"א 4806/17 פסגות בית השקעות בע"מ נ’ זיו גלסברג (25.10.17), בו נשלחה הודעה על הטבה חינמית שנועדה למשוך לקוחות לצרוך שירותים נוספים בתשלום. נפסק כי מיתוג בית העסק, הקישור לאתר העסק והצעת ההטבה מהווים אינדיקציות לכך שמדובר בפרסומת.
גם ברכות ואיחולים מוגדרים לעתים כדברי פרסומת. ככלל אצבע ניתן לומר שהודעות כאלה מוגדרות כפרסומת פסולה כאשר היא כוללת הטבה או כשהיא באה בהקשר שיווקי (למשל כשהיא באה מעסק תיירותי לפני החגים), אך אם היא אישית וניטרלית ללא שום הצעה מסחרית או אלמנט שיווקי היא עשויה להיות מותרת.
לדוגמה, נניח שחברת ריהוט שולחת ללקוחותיה את ההודעה הבאה: "שנה טובה וגמר חתימה טובה! מאחלים לכם שנה של נוחות ויופי בבית. בואו לחנות שלנו לקבל 20% הנחה על כל הרהיטים". הודעה כזו, למרות כוונותיה הטובות, עלולה להיחשב כ"דבר פרסומת" בשל ההצעה המסחרית הכלולה בה, הגם שמדובר בהטבה.
מקורות: ת"א (מחוזי ת"א) 1437-09 סהר פלד עו"ד נ' אול יו ניד בע"מ (11.6.2012); רת"ק (מחוזי מרכז) 4211-05-17 יראה-מן בראונר נ' שירותי בריאות כללית (6.12.2017).
המלצות להתנהלות נכונה
בעלי עסקים, זכרו תמיד: תביעה ניתן להגיש נגדכם תמיד, אבל אפשר לפעול מלכתחילה כדי לצמצם למינימום את הסיכוי של תביעה כנגדכם להתקבל. במקרה שלנו יש כמה צעדים שניתן לנקוט:
הסכמה מראש: הדרך הבטוחה ביותר היא לקבל מראש את הסכמת הלקוח לקבלת הודעות תוך כדי שרכש מכם מוצר או שירות, אז הלקוח יצטרך לבצע הסרה אקטיבית כדי להפסיק את משלוח ההודעות. לכן זו האפשרות המיטבית.
שימוש בקבוצות קיימות: גם קבוצות וואטסאפ, רשימות תפוצה או פלטפורמות תקשורת אחרות שהלקוחות הצטרפו אליהן מרצונם נחשבות להסכמתם מראש לקבל מכם הודעות, לכן יתכן שתעדיפו לשלוח את הברכות לקראת החגים שם.
ניסוח ניטרלי: אם לא קיבלתם הסכמה מראש, נסחו את הברכה באופן ניטרלי ככל האפשר. הימנעו מהצעות מסחריות, הטבות או אזכור של שירותים ספציפיים. למשל: "משרדנו מאחל לכם שנה טובה ומתוקה".
אישיות: העדיפו משלוח אישי על פני הודעות המוניות. כללו את שם הלקוח בברכה ושלחו את ההודעה באופן ידני ולא דרך מערכת הפצה אוטומטית. נוסף על היתרון המשפטי, הפרקטיקה הזו מחזקת את הקשר ביניכם לבין הנמען.
סיכום
משלוח ברכות שנה טובה ללקוחות הוא מנהג מקובל ומוערך, אך חשוב לעשות זאת בצורה מושכלת ובהתאם להוראות החוק. על ידי שמירה על הכללים שהוזכרו לעיל, תוכלו לשמור על קשר חם עם לקוחותיכם תוך הפחתת הסיכון להיכנס לבעיות משפטיות.
זכרו תמיד - הקשר האישי והאמיתי עם הלקוח הוא החשוב ביותר, ולא הברכה עצמה.
למה צריך עו"ד לזה
ראינו שלמרות שמשלוח ברכת שנה טובה נראה כפעולה פשוטה, יש לה היבטים משפטיים מורכבים וסיכונים שיכולים לעלות הון רב לבעלי עסקים. עורך דין המתמחה במשפט מסחרי יכול לסייע בייעוץ לגבי קבלת הסכמה מראש של לקוח, בניסוח ההודעות ובאופן פרסומן, ולהגן על העסק במקרה של תביעה.
למשרדנו היכרות מעמיקה עם המשפט האזרחי-מסחרי ועם חוק הספאם בפרט. אנו מספקים ליווי אישי לבעלי עסקים גם בנוגע לתקשורת עם לקוחות. נשמח לסייע גם לכם בעניין זה ובכל עניין מסחרי אחר.
מוזמנים ליצור עמנו קשר.


