הסכם משפיעני רשת
- David Padwa
- 12 בדצמ׳ 2023
- זמן קריאה 4 דקות
עודכן: 7 ביוני 2024
הקדמה
הרשתות החברתיות הן כיכר העיר החדשה. כמויות אדירות של תוכן חולפות בפלטפורמות השונות, אינסטגרם, טיקטוק, טוויטר ועוד. משפיעני רשת צוברים חשיפות ועוקבים לתכנים שהם מפרסמים בזכות עבודה אינטנסיבית של טיפוח המשתמש שלהם בפלטפורמה, לא מעט בעקבות חשיפה של תכנים אישיים או ייצור תכנים טרנדיים וויראליים מסגנונות שונים. למרות שיותר ויותר משתמשים מכל חתכי הגילאים צורכים ומייצרים תכנים, רוב גדול מאוד מתוכם נחשבים צעירים – כלומר עד גיל 35-40.
משתמשים שיש להם מספיק עוקבים יכולים להתחיל ולנצל את החשיפה לפרופיל שלהם כפלטפורמה שיווקית. היתרונות לצורת השיווק הזאת ברורים: עלות נמוכה ביחס לשיעור החשיפה וקהל שנוטה לסמוך על התוכן המוצג. לכן כדאי לעסקים שמעוניינים לפרסם מוצר או שירות שהם מספקים לאתר משפיעני רשת רלוונטיים ולפרסם בעזרתם.
יחד עם זאת יש לשים לב לכמה פרטים חשובים כשמתניעים עסקה לשיווק באמצעות משפיעני רשת. במאמר הזה נעסוק בדרישות חוקיות, בבדיקת רקע ובעיקר בעריכת הסכם שיסדיר את מערכת היחסים בין בעל העסק לבין משפיען הרשת.
חוק הגנת הצרכן
על ערוץ השיווק ברשתות החברתיות באמצעות משפיעני רשת אין רגולציה כבדה לעומת ערוצים אחרים, לאור האופי הפתוח של הפלטפורמה והיות המשווקים אנשים פרטיים. יחד עם זאת, בעקבות מקרים בהם נוצרה חוסר בהירות בשאלה האם מדובר בתוכן אותנטי של המשפיענים או תוכן מקודם בתשלום, נוצר חשש להטעיית צרכנים שיסתמכו על התוכן.
ס' 2 לחוק הגנת הצרכן אוסר על הטעיה לגבי פרט מהותי בעסקה. במקרה שלנו, יצירת מצג שמשפיען הרשת צורך מוצר או שירות מסויים מסיבות אישיות שלו ולא כפעולה שיווקית יכולה להטעות את הצרכנים לגבי העסקה. כדי להתגבר על הבעיה הזו המלצת הרשות להגנת הצרכן היא לציין בגוף הפרסום כי מדובר בתוכן ממומן. לא משנה לצורך העניין אם מדובר בכיתוב (למשל בתגית בנוסח #תוכןממומן) או בהצהרה בסרטון או כל אופן אחר.
מומלץ לקרוא עוד על ההמלצות של הרשות להגנת הצרכן כאן, ולפנות אלינו לקבלת ייעוץ משפטי בנוגע ליישום שלהן.
בדיקת רקע
לפני התקשרות בין בעל עסק למשפיען רשת יש לקחת בחשבון גם את ההתאמה של קהל היעד הרגיל של התכנים שמעלה אותו משפיען אבל גם את טיב הפרסומים הרגיל שלו. ישנם משפיענים שמעלים תכנים שייחשבו כבלתי הולמים או רלוונטיים עבור בעל העסק או המסר שהוא רוצה לקדם כחלק מהקמפיין השיווקי שלו. כדי למנוע חרטות לאחר חתימה על הסכם מומלץ לבעל העסק וגם למשפיען לעמוד על טיב הצד השני.
ההסכם
למה נדרש הסכם?
כל עסקה צריכה הסכם, ובשביל לעשות עסקה טובה צריך הסכם טוב. הסכם יכול להיות בעל פה, אבל עבור עסקה מתמשכת עם כל כך הרבה פרטים שיש להתייחס אליהם כדאי לערוך הסכם כתוב. להסכם בכתב יש שני יתרונות משמעותיים. ראשית, הוא מגדיל את הוודאות המשפטית והעסקית – עצם קיומו של הסכם בכתב, וקל וחומר כשהוא מפורט היטב, מעיד על הרצון המקורי של הצדדים וכולל התייחסות לתרחישים שונים שיכולים לצוץ עם הזמן.
יתרון שני הוא היכולת להגדיר ולהסכים על מרכיבים שונים בעסקה. כפי שנראה להלן, לעסקת שיווק באמצעות משפיען רשת יש היבטים רבים. התייחסות אליהם מראש מאפשרת גם לבעל העסק וגם למשפיען הרשת לעצב מראש כיצד תיראה העסקה ביניהם.
מה חשוב שהסכם יכלול
לשיווק באמצעות משפיען רשת יש היבטים רבים שראוי לשים לב אליהם בזמן הגדרת העסקה ועריכת ההסכם. אלו יכולים להיות היבטים כלליים של עסקאות, כמו למשל משך הזמן שבו עסקת הפרסום והשיווק תהיה בתוקף או קביעת מנגנון תשלום, או היבטים שממוקדים לסוג הזה של עסקאות כמו למשל הגדרת הפלטפורמה ואופן הפרסום או זכויות יוצרים על הפרסום.
נדגים בעזרת שתי דוגמאות את הסוגיות שצריך להתייחס אליהן. דוגמא ראשונה, יבואנית של פסטה מסכמת עם משפיען רשת מתחום הקולינריה על פרסום של המוצר שלה במשתמש שלו באינסטגרם במשך חודש. מוסכם ביניהם שהמשפיען יעלה אחת לשבוע סרטון מסוג reels עם מתכון לשבת שכולל את הפסטה של היבואנית, ועוד story על בסיס דו-יומי לכל אורך החודש. היבואנית יכולה לדרוש במסגרת ההסכם שכל פעם שהמשפיען ישתמש בפסטה הוא יתעכב עליה בסרטון ויציג גם את עטיפת המוצר כולל הלוגו של היבואנית. סוכם כי התשלום יהיה על בסיס עקבי כל החודש.
דוגמה נוספת, בעל מספרה מחולון נעזר במשפיענית רשת שיש לה עוקבות רבות מאזור דרום גוש דן כדי לקדם את המספרה שלו. כיוון שנשים לא בהכרח מסתפרות בתדירות גבוהה, מוסכם ביניהם שבמשך שנה היא תסתפר רק אצלו, ועל כל ביקור היא תעלה סרטון לטיקטוק עם התהליך ותיאור שלה מרוצה מהתוצאה. מוסכם שהסרטונים יישארו באוויר למשך שנתיים מרגע הפרסום שלהם (גם אחרי שתיגמר התקופה בה התחייבה להסתפר אצלו באופן בלעדי) ושבעל המספרה יוכל להשתמש בתמונות סטילס מהסרטון המדגימות את תוצאת התספורת באופן חופשי. עוד סוכם שהמשפיענית תקבל תשלום על כל לקוחה שתציג את הסרטון במספרה כהוכחה שהגיעה לשם בעקבות הסרטון.
משתי הדוגמאות האלה ראינו שיש שלל סוגיות שצריך להסדיר והן משתנות ממקרה למקרה:
הגדרת הפלטפורמה ודרך הפרסום – כיתוב, תמונות או סרטונים מסוגים שונים והרשת החברתית שבה הם יופיעו.
הגדרות אסתטיות ומיתוגיות – כיצד המוצר עצמו יופיע, האם ייעשה שימוש באמצעים גרפיים או סלוגנים שמזוהים עם בעל העסק וכיצד. כדי לאפשר וודאות לבעל העסק לגבי הפרסומים שיעלו, אפשר להגדיר שתהיה לו זכות לאשר אותם מראש.
זכויות יוצרים על הפרסומים שמשפיען הרשת יפיק. ברירת המחדל היא שהפרסומים יהיו קניינו של משפיען הרשת שיצר אותם, אלא שניתן להגדיר שבעל העסק יקבל את הזכויות עליהן כולן או חלקן, או להגדיר שהוא יוכל להשתמש בהם באופנים מסויימים ולתקופה מוגדרת.
מנגנון אישור התוצרים של המשפיען על ידי בעל העסק. ככל שהמשפיען יהיה יותר עצמאי ביצירת ובהעלאת התכנים, יש להטיל עליו אחריות גבוהה יותר להפרות של דברי חקיקה או זכויות של צדדים שלישיים.
סעיף בלעדיות שקובע שלכל משך זמן הפרסום (וגם משך זמן קצוב לאחריו) המשפיען לא יעלה תוכן שמתנגד או סותר את המוצר או השירות המפורסם.
מנגנון התשלום – האם התשלום ייעשה לפי היקף הפרסום, תעריף קבוע, עמלות ממכירות או לפי לקוחות פוטנציאליים שיגיעו עקב חשיפה לפרסום? אם מדובר בלקוחות פוטנציאליים, יש להגדיר כיצד זה נמדד ואת דרך איסוף ודיווח הנתונים.
כל זאת בנוסף לסעיפי מסגרת רגילים, כגון הפרות ופיצויים, מנגנוני כניסה לתוקף ופקיעת ההסכם, סודיות, עמידה בדרישות החוק ועוד.
למה צריך עו"ד לזה
ראינו שלהתקשרות עסקית כזאת למטרות פרסום ברשתות חברתיות בין בעל שירות או מוצר לבין משפיען רשת יש היבטים רבים שיכולים להשתנות בין עסקה לעסקה. כדי להתייחס למירב הסוגיות הרלוונטיות ולעצב אותן כך שיתאימו למסגרת העסקית שלכם – דרוש ליווי של עורך דין.
למשרדנו היכרות מעמיקה עם תחום הרשתות החברתיות. אנו מספקים ליווי אישי של בעלי עסקים כמו גם משפיעני רשת ביצירת התקשרות עסקית למטרות פרסומיות – בניסוח החוזה ובהתנהלות לאורו לאורך משך ההתקשרות. נשמח לסייע גם לכם בעניין, מוזמנים ליצור עמנו קשר.