top of page

עריכת הגרלות ככלי שיווקי

  • תמונת הסופר/ת: David Padwa
    David Padwa
  • 26 בנוב׳ 2024
  • זמן קריאה 3 דקות

הקדמה

עריכת הגרלות היא כלי שיווקי משמעותי, שמאפשר לבעלי עסקים לנצל את הרצון של הלקוחות לקבל תמורה גבוהה ביחס להשקעה שלהם ולהגביר מכירות וחשיפה. אלא שהחוק בישראל מגביל מאוד עריכת הגרלות.

חוק העונשין מטיל איסור חמור וכמעט גורף על עריכת הגרלות ומותיר מספר בודד של חריגים בהם מותר לערוך הגרלות. אחד החריגים, שאותו ניתן לנצל לשימוש שיווקי, הוא לפי היתר משרד האוצר. במאמר זה נסקור דגשים מתוך נוהל המשרד ונראה כיצד בעלי עסקים יוכלו ליישם אותם.


התנאים לעריכת הגרלה

כמו כל מבצע אחר, גם כאן נדרש להכין תקנון להגרלה. אלא שמאחר ומדובר באיסור פלילי ובעקרון חברתי חשוב, יש לשמור על תנאים נוספים, כגון:

ראשית, מטרת ההגרלה לא יכולה להיות ההגרלה עצמה, אך אם מדובר בתועלת למכירה ושיווק הדבר מותר. לכן חנות רהיטים תוכל לשווק את עצמה בעזרת הגרלת כורסה בין רוכשי מערכת ישיבה, כיוון שהמטרה היא לקידום העסק – הגברת רכישות מערכות ישיבה. עסק לשזירת פרחים יוכל להגריל זרי פרחים בין עוקבים חדשים ברשתות החברתיות מאחר והדבר משרת את המטרה לקידום העסק באמצעות הגדלת החשיפה והפרסום.

בדומה, אין לערוך הגרלה בין מי ששילם סכום כספי עבור ההגרלה אלא רק בין מי שרכש שירותים או מוצרים שמקנים זכות להשתתף בהגרלה. הגרלה כזאת לא משרתת את האינטרס המסחרי של העסק אלא מנצלת את החולשה האנושית כלפי הימורים.

בנוסף, יש למנות מפקח חיצוני – עורך דין או רואה חשבון – שיוודא שההגרלה נערכת בהתאם לחוק ובהתאם לתקנון, החל משלב עריכת התקנון דרך ביצוע ההגרלה ועד לשלב חלוקת הפרסים. המפקח גם צריך לדאוג לפרסום ההגרלות כפי שהחוק דורש.

היבט חשוב נוסף הוא שכל מי שהיה מעורב בהגרלה ובני המשפחות שלהם לא יכולים להשתתף בהגרלה, ובטח שלא לזכות בה. החוק אוסר את זה כדי לא לייצר מראית עין של נפוטיזם – חלוקת הטבות לקרובים והטעייה של הציבור שטרח להשתתף בהגרלה.


חלופות אפשריות

יש תנאים נוספים לקיומן של הגרלות וההליך עצמו מסורבל. לכן בעלי עסקים רבים נרתעים מלערוך הגרלות – ובמידה מסויימת של צדק. כיום ישנן לא מעט חלופות פופולריות שמאפשרות להתגבר על האיסור שבהגרלה.

למשל, ניתן לערוך תחרות בין לקוחות פוטנציאליים. יבואן מוצרי מזון יכול לערוך תחרות בין עוקבים באינסטגרם שיעלו סרטונים המראים כיצד הם מבשלים בעזרת אותם מוצרי מזון מיובאים, או אפילו לחלק לפי שיקול דעתו הטבות למי שישתפו סרטונים מסויימים שלו.

תחרות, בין אם יש לה מדד מוגדר (כמו למשל כמות לייקים ברשתות החברתיות) ובין אם הפרסים מחולקים לגמרי לפי שיקול דעת עורכי התחרות, היא תחליף נוח לפרקטיקה של הגרלות שחוסכת את הצורך לעמוד ברוב התנאים הקשיחים שהגרלה דורשת.

אפשרות נוספת, דומה, היא הבטחה של פרס ללקוחות מסויימים לפי סדר מסויים. למשל אפשר לקבוע מראש שעשרים הלקוחות הראשונים לרכוש מוצר יקבלו הטבה, או שהרוכש המאה יקבל הנחה. זו דרך נוספת להתגבר על הפרקטיקה של הגרלה. כמובן שגם בדרכים החלופיות יש להכין תקנון מבצע.


סיכום

יש לנו נטייה אנושית לרצות לקבל רווח גבוה בלי מאמץ. עריכת הגרלה יכולה להיות מסוכנת כיוון שהיא מנצלת את הנטייה הזו. לכן החוק קובע תנאים ברורים וקשיחים לעריכת הגרלה למטרה מסחרית, המוודאים שקיפות כלפי ציבור הלקוחות ושמירה על ההגרלה למטרה מסחרית בלבד. מעשית, יש חלופות להגרלה שמאפשרות חלוקה של פרסים בצורה לא אקראית אלא לפי שיקול דעת, ולכן דורשות עמידה בתנאים קשיחים פחות.


למה צריך עו"ד לזה

כאמור, הגרלה היא סוג מסובך במיוחד של מבצע שיווקי. לא די בעריכת תקנון המגדיר תנאים למבצע, אלא במינוי מפקח ובעריכה קפדנית של תנאי ההגרלה תוך עמידה בחובות רבים הקבועים בחוק. על מנת לערוך הגרלה בהתאם לדרישות החוק, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה במשפט מסחרי.

למשרדנו היכרות מעמיקה עם המשפט האזרחי-מסחרי ועם דיני הצרכנות בפרט. אנו מספקים ליווי אישי לבעלי עסקים גם בנוגע לתקשורת עם לקוחות. נשמח לסייע גם לכם בעניין, מוזמנים ליצור עמנו קשר.

bottom of page